فال

قالب وبلاگ

قالب وبلاگ

اس ام اس عاشقانه

جاذبه های گردشگری یزد - کهکشان جغرافیا
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کهکشان جغرافیا
 

www.geo_galaxy.sub.ir
 
نوشته شده در تاریخ شنبه 90/2/3 توسط محسن دستانی

 یزد مرکز استان یزد میباشد و از بهترین نمونه شهرهای کویری به شمار می رود. شهر یزد در فاصله 677 کیلومتری تهران و 316 کیلومتری اصفهان قرار دارد . شهرستان یزد در دره‌ای وسیع و خشک بین کوه های شیر کوه و خزانق واقع گردیده است. آب و هوای این شهرستان خشک و نیمه صحرایی با تابستان های گرم و خشک و زمستان های سرد و خشک است. معدل تعداد روزهای یخبندان در طول سال در حدود 55 روز می باشد.
زیلو بافی ـ چادر شب ـ دستمال ـ مخمل بافی ـ زری بافی ـ ترمه بافی ـ شمد ـ کاشی سازی ـ سفال و سرامیک ـ جیم بافی ـ سفره ـ پتوبافی، بلاقلوا، قطاب، لوز نارگیل، پشمک، نان برنجی، حاج بادام و حاج پسته و حاج گردو و زولبیا گوشه فیل و انواع شیرینی‌های خشک که بسیار ظریف و شکیل و خوشمزه هستند از سوغات این استان می‌باشد.

مجموعه باغ دولت آباد
مجموعه باغ دولت آباد شامل قسمتهای عمارت کلاه فرنگی بادگیر، حرمخانه ، بهشت آئین، عمارت مستخدمین، دیوان خانه، اصطبل و شتر خانه ، آب انبارو باغ مشجر است . این بنا از جمله ابنیه محمد تقی خان یزدی معاصر شاهرخ میرزای افشار و کریم خان زند است عمارت بادگیر این مجموعه با 35 متر ارتفاع بلندترین باد گیر موجود در ایران میباشد.

مسجد جامع یزد
ساختمان اصلی مسجد جامع را متعلق به قرن ششم هجری قمری می دانند لیکن جامع کنونی مربوط به زمان آل مظفر و قرن هشتم و نهم هجری قمری است از امتیازات معماری و هنری این مسجد ساختمان و کاشیکاری سر در بلند و با شکوه و دو مناره زیبا تزیینات کاشی کاری و دو کتیبه نفیس آن یکی به خط کوفی آجری و دیگری به خط ثلث سفید بر روی کاشی لاجوردی معرق می باشد در متن کتیبه های سر در نام شاهرخ تیموری و سلطان جهانشاه و تاریخ سال 861 هجری قمری خوانده می شود .
مهم ترین اثر تزیینی این جامع محراب زیبا و ارزشمند آن است. که با نقوش کاشی معرق آرایش شده است. قطار مقرنس محراب آن بسیار جالب و دیدنی است لوحه سنگ مرمری که در دهلیزمسجد نصب است مورخ به سال 777 هجری قمری می باشد .سیزده قطه لوح سنگی و کاشی در داخل هشت مسجد نصب شده است که هر کدام مورخ به سال معین و شامل وقف نامه و امور دیوانی و مالیاتی می باشد .نکته قابل توجه در ساختمان مسجد مسئله ایجاد روشنایی غیر مستقیم به وسیله انعکاس نور از گچ سفید گنبد و دیوارها است که معمار و سازندگان بنا در قرن هشتم هجری به این مطلب پی برده اند.
جامع کبیر یزد یکی از آثار گرانبهای ایران ودر حقیقت گنجینه ای از معماری است که در عین عظمت بسیار زیبا ساخته شده و هر قسمت از آن معرف ذ وق و هنر سازندگان آن می باشد.

دخمه‌های زرتشتیان
متجاوز از 5 دخمه در یزد بعنوان گورستان زرتشتیان تماما بر بلندی بنا گردیده است و حدود سی سال است که دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد.

آب انبار شش بادگیری
آب انبارها معمولا در مرکز شهر ساخته میشدوشامل چهار عنصر اصلی و خزینه ، گنبد ، پاشیرو بادگیر بوده است .آب انبار شش بادگیری که ازمشهورترین و زیبا ترین آب انباریهای یزد به شمار میرود در 1379 ه.ق به همت حاجی حسین میر الله ساخته شده است.

آتشکده زرتشتیان
این عمارت به همت زرتشتیان یزد و پارسیان هند در سلا 1313 خورشیدی تحت نظارت و سرپرستی آقای ارباب جمشید امانت بنا شد .در مورد قدمت تاریخی آتش این آتشکده گویند که نزدیک 1515 سال پیش این آتش از آتشکده ناهید پارس به روستای هفتادر(نزدیم عقدا) منتقل شد و از آنجا به ترک آباد در اردکان نقل مکان کرد و پس از سی سال نگهداری در غار اشکفت یزدان آن را در سال 1325 خورشیدی به شهریزد آوردند و در خانه دستور بزرگ شهر ، در محله دستوران جای داده شدو از آنجا به گهنبار خانه و محل کنونی این آتشکده انتقال یافت.

سید رکن الدین
بقعه سید رکن الدین با سردر و گنبدی زیبا و پوششی از کاشی و کتیبه ای به شویه خط کوفی است.این بقعه متعلق به قرن هشتم هجری (725) قمری بوده و در داخل گنبد دارای تزئینات گچی بسیار زیبایی است که به همت امیر رکن الدین محمد قاضی که از حامیان معروف معماری بود ساخته شده است.

مسجد امیر چقماق
مسجد امیر چقماق (مسجد جمعه نو) که به واسطه داشتن سر در رفیع باشکوه و جلوخان جالب شهرت بسیاری دارد. مسجد دارای گنبدی عظیم و صفه ای عالی می باشد. کتیبه سر در آن از لحاظ هنر خطاطی بسیار ارزنده است.
ساختمان امیر چقماق به سال 830ه‍.ق بنیان شده لیکن سردر و دو مناره کاشیکاری رفیع و چند دهانه از طاق نماهای کنونی آن از بناهای قرن سیزدهم هجری است



.: Weblog Themes By Pichak :.


تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
فال حافظقالب وبلاگقالب وبلاگگالری عکسفاگالری عکس آلامتو